Iklan

Iklan

Prof Razaleigh: Ada Empat Faktor Seseorang Jadi Mualaf di Malaysia

Mabrur Muhammad
3/24/21, 19:33 WIB Last Updated 2021-03-24T12:33:07Z
Prof Razaleigh Bin Muhamat, Akademisi Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) saat menjelaskan materinya dalam Seminar Internasional yang digelar Fakultas Dakwah dan Komunikasi (FDK) UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Rabu (24/3/2021).



WASATHA.COM, BANDA ACEH - Prof Razaleigh Bin Muhamat, dari Pusat Kesejahteraan Insan dan Komuniti, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengatakan ada empat faktor utama pemeluk Islam di Malaysia.


Hal tersebut dijelaskannya dalam Webinar Internasional bertajuk "Strategi Dakwah Pendampingan Saudara Baru" yang digelar oleh Fakultas Dakwah dan Komunikasi (FDK) UIN Ar-Raniry Banda Aceh pada Rabu (24/3/2021) yang disiarkan melalui diskusi virtual.


"Faktor utama yang mendorong saudara baru ataupun mualaf memeluk agama Islam adalah kerana adanya hidayah dan petunjuk dari Allah SWT," jelasnya.


Lanjutnya, faktor kedua adalah faktor perkawinan dengan orang Melayu (Islam) juga merupakan antara faktor yang mendorong pemelukan Islam di kalangan "saudara baru" atau mualaf.


Dua faktor lainnya yang ia jelaskan adalah faktor perserikatan dan juga faktor berkaitan dengan kepentingan tertentu.

 

"Ada di kalangan mereka yang mempunyai latar belakang yang sama (komunitas yang sama) seperti dari segi suku kaum, pekerjaan, status diri dan lain-lain," kata Prof Razaleigh. 


Namun menurutnya, terdapat juga di kalangan mualaf yang memeluk Islam kerana kepentingan-kepentingan tertentu. 


Akan tetapi Prof Razaleigh juga menjelaskan dalam materinya bahwa pada hakikatnya hal tersebut tidak dapat dibuktikan dengan tepat karena merupakan suatu hal yang subjektif dan tidak mampu ditafsirkan secara terbuka.[]

Komentar
Komentar sepenuhnya menjadi tanggung jawab komentator seperti diatur dalam UU ITE. #JernihBerkomentar
  • Prof Razaleigh: Ada Empat Faktor Seseorang Jadi Mualaf di Malaysia

Terkini

Topik Populer

Iklan