Syeikh Mahmoud Said Kamal : Al-Quran Adalah Cahaya Kehidupan


WASATHA.COM - Syeikh Mahmoud Said Kamal mengatakan Al-Quran Adalah Cahaya Kehidupan

"Al-Quran adalah cahaya kehidupan dan Al-Quran adalah undang-undang bagi kaum muslim," kata Syeikh Mahmoud Said Kamal, salah seorang Imam Masjid Abdullah Azzam Gaza, Palestina saat memberikan materi dalam acara Seminar Internasional Tahfidzul Quran yang bertema "Wonderful Quran (The light of Life)" di Auditorium Aly Hasjmy UIN Ar-Raniry, Ahad (14/1/2018).

"Al-Quran juga akan membawa kita menuju Surga Allah SWT dan Al-Quran akan menjadi syafaat di hari kiamat kelak," ujar Syeikh Mahmoud.

"Ketika kita membaca Al-Quran maka kita telah hidup sebenar-benarnya dan tanpa Al-Quran kita hidup bagaikan ikan tanpa air. Kemudian dengan Al-Quran kita akan mencapai kehidupan yang haqiqi," kata Syeikh Mahmoud.

Syeikh Mahmoud juga mengatakan bahwa Al-Quran diturunkan sebagai bentuk peringatan dan dengan Al-Quran maka kita akan menuju kepada kebahagiaan.

"Al-Quran itu bisa kita ambil tapi tidak semua orang bisa meraihnya," ungkapnya.

"Agar kita mudah dalam mempelajari Al-Quran, maka kita harus membersihkan jiwa kita dan dengan Istiqfar dan taubat kepada Allah maka kita akan mudah mendapatkan Al-Quran yang haq," jelasnya.

"Sesungguhnya Ahlul Quran adalah keluarga Allah dan orang specialnya Allah dan orang yang dekat dengan Al-Quran juga senantiasa dilindungi oleh malaikatnya Allah" tutup Imam Masjid Abdullah Azzam Gaz. [Rika Novia]/Dhi
Share on Google Plus

About Dhiya Urahman

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.